söndag 4 april 2010

Karaktärsprövning..

Jag känner för att testa mig själv.. I hela mitt liv har jag sett på mig själv som ganska karaktärslös när det gäller mat.. Har nog bantat sedan yngre tonåren. Ganska idiotiskt, men så är det! Gett mig in i en diet, hållt det några dagar, för att sedan falla tillbaka till gamla dåliga vanor. Kraften som motarbetar mig kallas socker..
För ca 2 år sedan började vi läsa på om lchf och äta efter dom råden. Vi mår prima! Första veckorna är det fruktansvärt jobbigt. Det man gör är att plocka bort nästan alla kolhydrater ur kosten. Kolhydrater = socker. Abstinensen går nog att likna med en alkoholists. Men kommer man bara över den (stora) tröskeln så mår man så enormt mkt bättre än vad man någonsin gjort på livsmedelsverkets korkade råd om mat och kosthållning. Clarence rasade ganska raskt i vikt. Jag har lite svårare.. Det har förmodligen att göra med att jag är kvinna och det är en hel del hormoner i omlopp i våra kroppar. Män klarar sig lite lindrigare undan på den fronten. I början när vi åt lchf lagade vi riktig mat vid varje måltid, men efter ngn vecka blev Clarence mer taggad och drog ner mer på maten. Hans kost bestod av ägg, majonäs och makrill. -15 kg efter ett par månader, om jag inte minns helt fel. När man äter bra råvaror som innehåller det vi behöver, så krävs det inga stora mängder för att vi ska hålla oss mätta och belåtna. Ägg är förmodligen ett av våra absolut bästa råvaror. Ett ägg innehåller nästan allt vi behöver. D och C vitamin behöver man äta tillskott av och likaså lite mer fett. Makrillen är ju även det en utmärkt energikälla. Kan väl bli lite tråkigt i längden, men för en kortare period funkar det.
På tisdag ska jag ta mig an denna utmaning. Känner att jag skulle höjja mitt självförtroende på denna front radikalt om jag lyckades. Jag tänker inte hålla på i flera veckor, men klarar jag en vecka är jag väldigt nöjd.
Man känner verkligen hur dåligt man mår av att äta för mkt socker så här i påsk-tider. Det har blivit alldeles för mkt godis, kakor, bröd, efterrätter mm. Jag får eksem, värk i lederna, inflammation i tandköttet, trött, grinig mm... För att inte tala om barnen.. Dom är ju hög på allt påsk-godis.. Dom blir överaktiva och vi blir slöa... Ingen bra kombination kan jag säga!
Som en liten extra sporre, tänker jag skriva lite här varje dag om hur det går och hur jag känner mig.. Kan nog bli några positiva och några riktigt griniga inlägg... Men då vet ni ju vad det beror på!! Wish me luck!

Inga kommentarer: