tisdag 18 september 2012

Fixa och Dona

Jag trivs så otroligt bra här hemma! Vardagen har blivit så mycket enklare. Jag har ju som bekant väldigt svårt för att jobba med rena rutinarbeten i lagårn, så som utfodring, kalvarna, och att gå på betonggolv för många timmar mm mm. Och för många timmar i mitt fall är ett par tre.. Men det finns jobb så det räcker och blir över ändå! Vissa dagar tycker jag inte att jag gör annat än att fixa, trixa och grejja =) Alltid är det något som ska beställas, hämtas och ringas om. Och alla parametrar som ska stämma varje timme, varje dag, för att kossorna ska må bra och vilja mjölka! Vi har haft trassel med foderautomaterna, och vips så sjunker mjölkproduktionen några hundra liter/dygn. Bara pga ett "litet" haveri. Sen tar det ett par veckor innan dom är på banan igen. Man kan väl likna det med att man tar bort alla proteiner för en elitidrottare och bara ger dom sallad ett dygn. Oförlåtligt om man tänker på vilka krav vi ställer på prestation! Det är sån't som gör att nattsömnen blir lidande. Grubbel och funderingar.. (ett telefonlarm till foderskruven är nu beställt ) Men det är ju en del av det här jag gör. Utmaningar, utveckling, framsteg och resultat! Det är det som driver mig. Jag tror verkligen att vi mjölkbönder har en framtid, även om det är rätt tungt för många av oss i dagsläget. Mjölkpriset hänger inte alls med i kostnadernas tempo. Läste i ATL idag att dieselpriset kommer att öka i pris ganska rejält nu också. Och kraftfodret börjar bli hutlöst dyrt. Det är tur att bönder är ett släkte för sig.. Tjuriga och envisa som få!

I kampen mellan klippan och forsen vinner alltid forsen - inte genom styrka utan genom uthållighet!

Inga kommentarer: